Thursday 30 July 2015

RAYA 2015



Hype :)

Walaupun kita dah berhari-hari berhari raya, aku tetap nak update pasal raya. Sebelum tu, nak ucap SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI. MAAF ZAHIR DAN BATIN. Disebabkan aku manusia biasa yang tersangatlah biasa-biasa *cewah maka mulut ni selalulah lancang bila berbicara, jari dan minda pula mengukir bait-bait yang meluka. Jadi aku mohon ampun dan maaf ya.

Okayyy.

Hari raya pertama, macam biasa kat rumah. Lepas bersalam-salaman di pagi raya, gerak pergi rumah wan belah ayah aku. Singgah kejap dekat kubur. Buatlah apa yang patut. Naik tengah hari, dah sambung lepak rumah balik. Adik-beradik ayah aku datang rumah. Dengan cousins sekali. Memang meriah lah cerita dia. Seronok, lepak reramai macam ni. Bukan selalu pun. Time raya je lah nak tengok masing-masing.

First time raya memang pakai warna tema selama aku 21 tahun hidup :')


Then, raya kedua. Balik kampung belah mak aku dekat Londang Taling, Temerloh. Honestly, kali ni aku balik kampung aku beraya dua rumah je. Rumah pertama aku datang bertandang namun gara-gara Maid Pun Nak Raya, teruih cheq melekat kat depan tb rumah orang aihh. Selamba. Tak malu. Hahaha nasiblah rumah sedara-mara. Habis drama, barulah betul-betul beraya. Rumah kedua pulak, rumah Mak Ngah. Masa aku kecik-kecik, aku sangatlah rapat dengan Mak Ngah. Aku ni dah macam anak perempuan dia dah. Sanggup ponteng tadika sebab nak ikut Mak Ngah mengajar. Mak Ngah aku pulak cikgu. Garang tau. Selalu bawak pembaris besi pergi kelas. Kadang-kadang, kertas exam, aku tolong tanda padahal aku baru enam tahun kut masa tuh. Well, nasiblah ada skema jawapan kan.Kat rumah Mak Ngah, aku makan lepas tu berborak lepas tu tertidur. Aku asal pergi rumah Mak Ngah mesti nak tidur.


Balik je dari rumah Mak Ngah, rasa nak makan sate. Tapi mengharapkan sepupu-sepupu yang suka membuli maka aku dan Kak Miralah yang jadi tukang bakar sate. Diam tak diam, tiga ikat jugak kitaorang bakar. Plus, terima kasih to Topek and De, sebab tolong hidupkan api *kita pakai bara k? Walaupun sejam jugaklah menunggu. hahaha kira luluslah korang nak jadi bakal suami orang. Muahahahaha. Ralit membakar sate, dengan kain dress aku pun berlubang, kena bara. Padanlah. Berdress sangat. Padahal malas nak tukar baju.

nie cousin aku paling rapat. I called her Kak Mira
Kitaorang suka main masak-masak,
selalunya masak sup cacing hahaha
my beloved mum and dad *ayah dengan mak sudah :p

Bila malam, masing-masing pakat pishang. Melepek. Apa lagi slow-slow pergi lepak mamak. Ramai. Tak kira tua muda mengikut. Kemain hah. Siap perkena cendol memalam buta kat mamak area Mentakab.

Raya ketiga pulak, aku dah kat Bentong. Petang-petang tu sedara-mara mak datang. Penuh lagi satu rumah. Orang kampung datang siap bawak bekal sebab diaorang dah beraya rumah pak sedara-mak sedara kat sana dulu. Then, baru turun Bentong. Siap beraya kat rumah aku, gerak pergi rumah Abah. Abah ni abang sulung mak aku. Mak sedara aku pun, aku panggil mak. Entah. Sebab terbiasa. Dari kecik kitaorang semua memang panggil macam tu. Senang jugak nak sebut. hahaha

Raya keempat, aku beraya dengan Syahirah Umar sekali dengan Suffi Arnilia. Aku ni jenis ikut je. Pergilah beraya rumah Naja. Kawan zaman sekolah rendah. Honestly, lama gila lama aku tak jumpa dia. Dan terharu sebab dia still kenal aku. Aku zaman sekolah rendah dulu, skema sikit. Orang lain sibuk bercouple, aku sibuk jugak. Nak couple jugak. Dating tak pernah. Haha Alahai, cinta anak-anak sekolah. Saya suka awak, awak suka saya?

me, Syahirah, Suffi, Naja, Hakim, Haikal and Nik
tuan rumah yang tudung pink tu ^~
Lepas pegi situ, beraya rumah ehem. Bakal Mak Usu, InshaAllah ^^. Kali ni selain aku dengan Suffi, Syahirah and Naja, ada Hakim, Haikal dengan Nik. Since aku, Suffi, Syahirah, Naja and Nik satu sekolah rendah dulu, memang familiar lah jugak, but for Haikal and Hakim, aku memang tak kenal. Tapi suasana awkward di rumah Naja berubah jadi suasana membahan di rumah Syarain. Sumpah, semua memang banyak gosip. Well, Bentong kecik. Balik-balik kau kenal orang sama jugak. Syarain mati-mati ingat aku kenal diaorang semua. Tak kekok langsung berborak, katanya.

Dan sekali lagi, aku buat muka tak malu, pergi beraya rumah Haikal. Dahlah tak kenal. Haha tapi who cares? Beraya kan. Rasa macam budak-budak tadika pun ada. Main beraya je rumah sesapa. But I'm glad to met them and make new friends since aku sangatlah awkward nak start berborak dengan orang sebab tu kawan-kawan aku limited sikit. Haha. Forever alone sangat dah aku ni. Collection duit raya I, uollss jangan pandang remeh tau. Meskipun sudah mencecah 21, masih terima duit raya lagi. Yay !!



Hari raya kelima, aku ikut Syahirah pergi Temerloh dengan Jerantut. Yang tudung hitam tu gadis dari Sanggang dan yang tudung bercorak tu, gadis Kampung Peragap. Yang kelabu tu, gadis Bentong dan yang oren tu Kampung Lipat Kajang. *nak jugak jadi orang Temerloh tuhh . Yang ni lagilah aku tak kenal sebab member sekelas Suffi dengan Syahirah tapi koi tak kisah pun asalkan koi dapat berjalan dan beraya yeadok?

Well, tahun ni aku agak hyper lah beraya. Tak tahu kenapa dan well I got a packaged for raya what. hahaha Spending time with them, most of my loved ones, one of the best thing ever. Memanglah kau takkan jumpa hari-hari, text hari-hari but sincerity and honesty in friendship are something people couldn't buy with money.

Annyeong.

SHRMZB*singkatan yang agak annoying untuk aku, dasar pemalas

No comments: