Wednesday 7 October 2015

BMS MAHSA

Hype :)

Baru habis kelas sebenarnya. Kebosanan setelah dua jam berdiri prepare blood smear. Guna fresh blood. Mekaseh siapa yang derma. Lain kali derma lagi. Hahaha.

Bersambung dengan post yang lepas, Sem 1 Tahun 1 Bachelor in Biomedical Science(Hons) memerlukan anda belajar Basic Haematology, Basic Chemistry, Lab Science and Instrumen 1, Medical Parasitology, English, Biostatistics dan TITAS. Untuk yang nak transfer kredit tu sila rujuk orang yang lagi faham sebab aku pun tak faham jadi faham-fahamlah yea ^~

Kelas of course fully English. Even cakap dengan classmates pun sometime kena cakap English sebab Malay quite minority here. Lecturers? All are Indian majority from India, except our Biostatics class, who are Chinese and the only Malay for this sem is in Titas class. But they're really nice so far even sometimes I got problem with the accents. Cakaplah broken English pun, takde siapa nak marah kau sebab at least kau mencuba. Asalkan faham maksud nak disampaikan, then it's enough. Yea, pedulikan bila orang kata "Kau Melayu dah kenapa nak ajet-ajet cakap English bila kat Tanah Melayu?". It's not bout ajet-ajet or whatsoever, kalau kau tak improve English by talking in English then forever u won't get the chance. Memang kita terbiasa, dari kecik bahasa penghantar Melayu. Serupa je dengan aku. Kat rumah memang aku cakap Melayu sepenuhnya ditambah loghat Pahangnya sekali. Selama aku hidup 21 tahun, this time, this course, this SPC paling banyak require aku cakap English especially with the lecturers. Nak atau tak, memang kena cakap jugak and my roomate also an international student. Payah memanglah payah tapi ini jalan yang aku nak, then hadaplah. Tengok dari sudut positifnya, boleh didik diri yang degil ni.

What else to say? We're the fourth batch. This course memang baru. Course yang lebih terarah kepada research and lab and all those apparatus. Berlainan dengan medicine, course ni kurang berurusan dengan pesakit, lebih bersama specimens. Pada pendapat aku, doctors treat the patients while we're helping with the diagnosis and etc. Another interesting course kalau kau takutkan darah. Oh! Aku baru habis buat blood smear practical kan. Yup, memang ada darah. Well, kau tak lari dari Haematology k? Just takdelah nak bedah-bedah hardcore ni. Nope. Non hado aihh.

Kau boleh lompat masuk medicine(kalau sanggup). Tak silap aku, kalau pointer tinggi, boleh lompat tahun medic. Dan kalau kau graduate dengan pointer yang sangat tinggi, u can even go straight to PHD. Course ni takdenya kau nak main-main beria. Lebih kurang susah medic jugak. Jangan nak mengada okay. Haha. Kau boleh jadi saintis, buat research and maybe breaks the record jumpa penawar baru untuk penyakit Thalassemia Major ke or else. If u work hard enough maybe u could be list to receive the Nobel awards or something.

So far, aku sangat suka apa yang aku buat. I just love it. Seronok pakai lab coat then kau berurusan dengan specimens. Kau boleh ambil specimen and buat sendiri. Aku dah buat practical using stool as specimen. Yes, ewww Atiqah. But I've already observed the E.coli under the microscope by myself. Minus all the tiring and boring time in Spc, I just love this.

No comments: